Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Alfa Romeo 156 "ÅLF-4"

 

Selailin Nettiautoa syyskuussa 2015 varsin kiivaan pohtien seuraavaa hankintaa. Olin ollut autotta jo pari kuukautta ja piti nopeasti saada joku pirssi työmatkoja varten, koska ulkonakin oli jo niin kylmä ettei prätkällä ollut enää kiva taittaa noita matkoja. Muutaman viikon selailujen jälkeen silmiin osui naapurissa myynnissä ollut Alfa Romeo, jota oli pakko päästä katsomaan paikanpäälle. Itselläni ei ollut Alfoista aiempaa kokemusta ja netti oli pullollaan kauhutarinoita. Kaikesta huolimatta ihastuin Alfan sporttiseen koriin ja päätin jättää työt siltä päivältä kesken ja menin heti seuraavalla junalla kotikunnan juna-asemalle, jossa myyjä oli sovitunmukaisesti vastassa. Auton näkeminen livenä vahvisti ostohaluja entisestään ja päätin, että jos auto on tekniikaltaan kunnossa ja pohja ei ole mätä, niin maksan vikisemättä täyden kauppahinnan. Tarkistin auton perusteellisesti eikä mitään moitittavaa löytynyt, joten rahat ja auto vaihtoivat omistajaa. Olihan kyseessä kuitenkin suhteellisen vähän ajettu yksilö (170tkm) hyvällä huoltohistorialla ja juuri kunnostetulla moottorilla.

 

 

No ei siinä ehtinyt edes kahta viikkoa kulua, kun tuning-kärpänen iski ja perustin Suomen Alfa Romeo keskustelufoorumille "alfabbs.fi" oman tuning-rojekti topicin. Halusin rakentaa itselle omannäköisen auton ja 156 oli tähän täydellinen aihio, koska peruslinjat ovat alfamaisesti kohdillaan. Rakennusideoita ei juuri ollut tarjolla, sillä tuunatut Alfa Romeot ovat harvassa. Täytyi siis suunnitella itse. Suunnitelmiin kuului koko auton läpikäyminen sisältä ja ulkoa; koko sisusta uusiksi, korisarjaa, alustasarjaa, rengassarjaa, yliteippausta, kalvotusta jne. Foorumin topicciin reagointi oli juuri sen tapaista, mitä nyt näiden kohdalla voi olettaa eli suoraan sanottuna ajatusta ei oikein arvostettu. Mielipiteistä huolimatta polkasin projektin oikein kunnolla käyntiin, koska pitihän se näyttää, että homma on hallussa ja tästä kiesistä tullaan vielä kuulemaan. Pakko myöntää, että tämäntyylisistä kommenteista saan yllättävän paljon lisämotivaatiota rakenteluun:

 

Joo no en kyllä olettanutkaan saavani rahoja takaisin, vaan laitoin tuhansilla euroilla osia tilaukseen; valoumpioita, helmoja, lippoja, maalia ja metrikaupalla kalvoja jne. Oli viikkoja, jolloin kuriirit kävivät ovella päivittäin. Projekti alkoi pisteosien vaihdolla ja koko sisustan maalaamisella mustaksi. Myös harvinainen Suomessa valmistettu AR:n punainen nahkasisusta löytyi foorumilaisen purkuautosta. Rakentelun ohella auto oli jokapäiväisessä ajossa, mikä hieman rajoitti projektin etenemistä siinä mielessä, että auton piti olla joka aamu ajettavassa kunnossa. Autoa alettiin teipata osa kerrallaan Arlonin True Bloodilla.

 

 

Alkuhuumassa etenemistahti oli kovaa, koska visio halutusta lopputuloksesta oli koko ajan mielessä ja projekti eteni suunnitellulla tavalla. Erimallisia helmoja ja levikkeitä tuli soviteltua, kunnes totesin, että GTA-tyylinen sarja on ainoa, mikä ei riko auton alkuperäisiä linjoja. Jossakin vaiheessa tuntui, että tuli vähän liikaa innostuttua pienimmistäkin yksityiskohdista, vaikka suuret linjat olivat vielä kesken. Tavoitteena oli saada projekti valmiiksi kesään 2016 mennessä.


 

 

 

Vuodenvaihteen jälkeen pääsin sovittelemaan GTA-korisarjaa. Sarjan mukana tullut takapuskuri oli omaan silmään liian tavallisen näköinen, joten vaihdoin sen hieman omatyylisempään, jossa on diffu ja johon sopii molemmille puolille ulostulot. Päivät kuluivat nopeasti soviteltaessa, muokkalleissa ja teippaillessa vaikeanmuotoisia osia.

 

Alkuvuosi vierähti nopeasti sekä rengas- ja vannevalinnan pohdinnassa että tekniikkapuolen huoltoa tehdessä (ilmanotto uusittiin kokonaan BMC CDA -systeemillä, kaikki sytytyksen osat vaihdettiin uusiin ja muuta perushuoltoa). Lopulta päädyin 19" Keskin Tuningin vanteisiin (KT9), joitten päälle 215/35 gummit. KT9:ien lisäksi testasin kolmea muuta vannesarjaa (OZ Waveja, Ducati Corseja ja OZ Superleggeroita). KT9:t olivat omaan silmään näyttävimmät ja päätös oli suht helppoa. Tosiaan kaikkien makuun nuo ei ole, mutta sopii kokonaisuuteen paremmin kuin hyvin. Samoihin aikoihin auton madallus toteutettiin laadukkaalla D2-alustasarjalla, jossa on säätömahdollisuuksia vaikka muille jakaa.

 

 

 

Tuli taas kerran todettua, että autoharrastamisessa tonnit palaa nopeasti, mutta rahaakin enemmän kuluu aikaa. Päivittäinen työaika oli 6-8h reilun neljän kuukauden ajan. Keväällä projekti oli onneksi jo niin pitkällä, että suurimmat menoerät olivat takanapäin ja autolla lähti mielellään jo ajelemaan. Projektin onnistumisen kunniaksi kruunasin auton vielä lyhyellä erityiskilvellä, ja tottakai uniikilla merkkivalinnalla. Viimeistään tässä kohtaa myös foorumilaisten yleinen mielipide muuttui ja suurin osa piti muutosta onnistuneena.

 

Työvaiheista ei juuri tullut otettua kuvia, mutta niihin tullaan panostamaan enemmän seuraavissa projekteissa. Projektissa vaihdettiin todella paljon osia ja suurinta osaa ei olla tässä erikseen mainittu. Alfa oli talviunilla syyskuusta 2016 huhtikuuhun 2017. Kesän 2017 Alfa oli jokapäiväisessä käytössä eikä uusia ideoita syntynyt. Ideoitten puutteen ja kovan tekemisenhalun vuoksi aloin etsimään uutta aihiota ja koska säilytystilaa oli rajoitetusti, laitoin auton myyntiin.

 

 

Alfa ehti olla pari kuukautta myynnissä kunnes se meni uuteen, toivottavasti hyvään kotiin. Pakko myöntää, että luopumisesta jäi hieman haikea fiilis; olinhan melkein päivälleen 2 vuotta Alfan erittäin tunnollinen omistaja. Mutta nyt viisaampana ja osaavampana kuin koskaan kohti uusia projekteja!